Рэгістрацыя інтэрнэт-крамы
РЭГІСТРАЦЫЯ ІНТЭРНЭТ-КРАМЫ
Нарматыўна-прававыя акты:
- Закон Рэспублікі Беларусь ад 08.01.2014 г. № 128-З «Аб дзяржаўным рэгуляванні гандлю і грамадскага харчавання ў Рэспубліцы Беларусь» (гл. тут);
- Пастанова Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 15.01.2009 г. № 31 «Аб зацвярджэнні правілаў продажу тавараў пры ажыццяўленні рознічнага гандлю па ўзорах» (гл. тут);
- Пастанова Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 29.04.2010 г. № 644 «Аб некаторых пытаннях удасканалення выкарыстання нацыянальнага сегмента глабальнай кампутарнай сеткі Інтэрнэт» (гл. тут);
- Загад аператыўна-аналітычнага цэнтра пры Прэзідэнце Рэспублікі Беларусь ад 18.06.2010 г. № 47 «Аб некаторых пытаннях рэгістрацыі даменных імёнаў у прасторы іерархічных імёнаў нацыянальнага сегмента сеткі Інтэрнэт» (гл. тут);
- Рэкамендацыі для уласнікаў інфармацыйных рэсурсаў, прадаўцоў пры ажыццяўленні інтэрнэт-гандлю (гл. тут).
Рэгістрацыя Інтэрнэт-крамы ў Гандлёвы рэестр ажыццяўляецца шляхам унясення звестак аб інтэрнэт-краме ў Гандлёвы рэестр Рэспублікі Беларусь (гл. тут).
У выпадку ўнясення змяненняў і (або) дапаўненняў у звесткі, уключаныя ў Гандлёвы рэестр Рэспублікі Беларусь аб інтэрнэт-краме – форма заявы наступная (гл. тут).
У выпадку выключэння звестак з Гандлёвага рэестра Рэспублікі Беларусь падаецца наступнае заяву (гл. тут).
Тыповыя парушэнні заканадаўства аб абароне правоў спажыўцоў і рэкламе пры ажыццяўленні інтэрнэт-гандлю (гл. тут)
Орган, упаўнаважаны на ажыццяўленне ўнясення звестак у Гандлёвы рэестр Рэспублікі Беларусь аб інтэрнэт-краме: упраўленне гандлю і паслуг Гомельскага гарадскога выканаўчага камітэта (г. Гомель, вул. Савецкая, 16, тэл. 34 77 59), у выпадку рэгістрацыі юрыдычнай асобы і індывідуальнага прадпрымальніка ў г. Гомелі.
Рэжым працы спецыялістаў упраўлення гандлю і паслуг Гомельскага гарвыканкама: з 8.30 гадзіну. да 17.30 гадзіну., абедзенны перапынак: з 13.00 гадзіну. да 14.00 гадзіну.
Дакументы, якія прадстаўляюцца для рэгістрацыі Інтэрнэт-крамы:
- заяву аб уключэнні звестак у Гандлёвы рэестр РБ аб інтэрнэт-краме.
Тэрмін разгляду: 5 працоўных дзён.
Тэрмін дзеяння: бестэрмінова.
Памер аплаты: бясплатна.
Па заканчэнні тэрміну разгляду дакументаў суб'екту гандлю выдаюцца: дакумент аб паведамленні, аб уключэнні звестак у Гандлёвы рэестр Рэспублікі Беларусь і ўзгоднены рэжым працы.
Увазе суб'ектаў гандлю, якія ажыццяўляюць дзейнасць у інтэрнэт-крамах!
У сувязі з паступаючымі пытаннямі, якія тычацца дзейнасці інтэрнэт-крам, Міністэрства антыманапольнага рэгулявання і гандлю Рэспублікі Беларусь растлумачвае парадак аднясення інфармацыйнага рэсурсу ў глабальнай кампутарнай сеткі Інтэрнэт да інтэрнэт-крамы і рэгістрацыі інтэрнэт-крамы ў Гандлёвым рэестры Рэспублікі Беларусь.
У адпаведнасці з артыкулам 1 Закона Рэспублікі Беларусь ад 8 студзеня 2014 года «Аб дзяржаўным рэгуляванні гандлю і грамадскага харчавання ў Рэспубліцы Беларусь» (далей – Закона аб гандлі):
інтэрнэт-крама - інфармацыйны рэсурс суб'екта гандлю ў глабальнай камп'ютарнай сеткі Інтэрнэт (далей - сетка Інтэрнэт), які дазваляе ажыццявіць заказ на набыццё або выбар і набыццё тавараў без (па-за) гандлёвага аб'екта;
рознічны гандаль - від гандлю, звязаны з набыццём і продажам тавараў для асабістага, сямейнага, хатняга і іншага падобнага выкарыстання, не звязанага з прадпрымальніцкай дзейнасцю, калі іншае не ўстаноўлена заканадаўчымі актамі Рэспублікі Беларусь;
аптовая гандаль - від гандлю, звязаны з набыццём і продажам тавараў для выкарыстання ў прадпрымальніцкай дзейнасці ці іншых мэтах, не звязаных з асабістым, сямейных, хатнім і іншым падобным выкарыстаннем, калі іншае не ўстаноўлена заканадаўчымі актамі Рэспублікі Беларусь;
суб'ект гандлю - юрыдычная асоба, індывідуальны прадпрымальнік, якія ажыццяўляюць гандаль на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь.
Гандаль можа ажыццяўляцца з выкарыстаннем сеткі Інтэрнэт з улікам забарон і абмежаванняў, устаноўленых заканадаўчымі актамі Рэспублікі Беларусь і пастановамі Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь. Пры гэтым суб'ект гандлю мае права ажыццяўляць рознічны гандаль з выкарыстаннем сеткі Інтэрнэт толькі праз інтэрнэт-крамы, зарэгістраваныя ў Гандлёвым рэестры Рэспублікі Беларусь (далей – Гандлёвы рэестр), і з выкарыстаннем даменнага імя, права на адміністраванне якога атрымана суб'ектам гандлю ў парадку, устаноўленым заканадаўствам Рэспублікі Беларусь (п. 3 арт. 19 Закона аб гандлі).
Пытанне. Што такое інфармацыйны рэсурс? Можа лі старонка (карыстальніка, кампаніі, мерапрыемствы, супольнасці) у сацыяльнай сетцы разглядацца ў якасці інтэрнэт-крамы?
Адказ.
Згодна з пунктам 2 Указа Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 01.02.2010 № 60 «Аб мерах па ўдасканаленні выкарыстання нацыянальнага сегмента сеткі Інтэрнэт» з 1 ліпеня 2010 года дзейнасць па рэалізацыі тавараў, выкананню работ, аказанню паслуг на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь з выкарыстаннем інфармацыйных сетак, сістэм і рэсурсаў, якія маюць падключэнне да сеткі Інтэрнэт, ажыццяўляецца юрыдычнымі асобамі, іх філіяламі і прадстаўніцтвамі, створанымі ў адпаведнасці з заканадаўствам Рэспублікі Беларусь, з месцазнаходжаннем у Рэспубліцы Беларусь, а таксама індывідуальнымі прадпрымальнікамі, зарэгістраванымі ў Рэспубліцы Беларусь, з выкарыстаннем інфармацыйных сетак, сістэм і рэсурсаў нацыянальнага сегмента сеткі Інтэрнэт, размешчаных на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь і зарэгістраваных ва ўстаноўленым парадку.
У адпаведнасці з Закона Рэспублікі Беларусь ад 10 лістапада 2008 года «Аб інфармацыі, інфарматызацыі і абароне інфармацыі» (далей – Закон аб інфармацыі) інфармацыйны рэсурс - арганізаваная сукупнасць дакументаванай інфармацыі, якая ўключае базы дадзеных, іншыя сукупнасці ўзаемазвязанай інфармацыі ў інфармацыйных сістэмах, который падлягае дзяржаўнай рэгістрацыі Міністэрствам сувязі і інфарматызацыі Рэспублікі Беларусь шляхам унясення звестак аб інфармацыйных рэсурсах у Дзяржаўны рэгістр інфармацыйных рэсурсаў (артыкул 24 Закона аб інфармацыі).
Дзяржаўная рэгістрацыя інфармацыйных сетак, сістэм і рэсурсаў нацыянальнага сегмента сеткі Інтэрнэт, размешчаных на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь, ажыццяўляецца па заяўным прынцыпе ў парадку, вызначаным пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 29.04.2010 № 644 «Аб некаторых пытаннях удасканалення выкарыстання нацыянальнага сегмента глабальнай кампутарнай сеткі Інтэрнэт».
Парадак рэгістрацыі даменных імёнаў у прасторы іерархічных імёнаў нацыянальнага сегмента сеткі Інтэрнэт пределен Інструкцыяй аб парадку рэгістрацыі даменных імёнаў у прасторы іерархічных імёнаў нацыянальнага сегмента сеткі Інтэрнэт, зацверджанай загадам Аператыўна-аналітычнага цэнтра пры Прэзідэнце Рэспублікі Беларусь ад 18.06.2010 № 47 (далей - Інструкцыя № 47).
Згодна з Інструкцыі № 47 даменныя імёны ў прасторы іерархічных імёнаў нацыянальнага сегмента сеткі Інтэрнэт рэгіструюцца ў нацыянальнай даменнай зоне, якая мае пазначэнне «.by», «бел».
Такім чынам, юрыдычная асоба, індывідуальны прадпрымальнік мае права ажыццяўляць рознічны гандаль праз інтэрнэт-крама, зарэгістраваны ў Гандлёвым рэестры, з выкарыстаннем інфармацыйных сетак, сістэм і рэсурсаў нацыянальнага сегмента сеткі Інтэрнэт, размешчаных на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь і зарэгістраваных ва ўстаноўленым парадку, пры гэтым даменнае імя такога інтэрнэт-крамы павінна быць зарэгістравана ў нацыянальнай даменнай зоне, якая мае пазначэнне «.by»,«.бел».
Суб'ект гандлю, які ажыццяўляе рознічны гандаль праз інтэрнэт-магазін, маюць права выкарыстоўваць іншыя інфармацыйныя рэсурсы сеткі Інтэрнэт для размяшчэння інфармацыі аб продажы тавараў пры наяўнасці ў гэтай інфармацыі адрасавання (гіперспасылкі) на зарэгістраваны суб'ектам гандлю, у Гандлёвым рэестры інтэрнэт-крама (п. 4 арт. 19 Закона аб гандлі).
У выпадку, калі інфармацыя, якая змешчана суб'ектам гандлю ў сацыяльнай сетцы, на старонцы карыстальніка, кампаніі, супольнасці і на інш. падобных рэсурсах, у прыватнасці, кантактныя тэлефоны, адрас электроннай пошты, кошык, скайп і да т. п., дазваляе ажыццявіць заказ на набыццё або выбар і набыццё тавару, пры гэтым на старонцы такога інфармацыйнага рэсурсу адсутнічае гіперспасылка на зарэгістраваны суб'ектам гандлю, у Гандлёвым рэестры інтэрнэт-краму небудзь інфармацыя аб тым, што продаж названага тавару ажыццяўляецца выключна ў рознічных гандлёвых аб'ектах, такая старонка будзе з'яўляцца інтэрнэт-крамай, які ва ўстаноўленым заканадаўствам парадку падлягае рэгістрацыі ў Гандлёвым рэестры.
Прыклады сайтаў, якія не з'яўляюцца інтэрнэт-крамамі, або на старонках якіх прысутнічае асобная ўкладка для інтэрнэт-крамы: http://div-sad.by/, http://pancov.by/.
Пытанне. Які парадак рэгістрацыі інтэрнэт-крамы ў Гандлёвым рэестры?
Адказ.
Парадак унясення звестак у Гандлёвы рэестр, у тым ліку рэгістрацыі ў ім інтэрнэт-крам, вызначаны Палажэннем аб Гандлёвым рэестры Рэспублікі Беларусь, зацверджаным пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 23.12.2014 № 1227 «Аб зацвярджэнні Палажэння аб Гандлёвым рэестры Рэспублікі Беларусь і Палажэння аб вызначэнні методыкі разліку долі суб'ектаў гандлю ў аб'ёме рознічнага тавараабароту харчовых тавараў у межах Мінска, гарадоў абласнога падпарадкавання, раёнаў, прызнанні страціўшымі сілу пастаноў Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь і іх структурных элементаў» (далей – Палажэнне).
Пунктам 20 Палажэння вызначана, што рэгістрацыя інтэрнэт-магазінаў у Гандлёвым рэестры ажыццяўляецца мясцовымі выканаўчымі і распарадчымі органамі па месцы дзяржаўнай рэгістрацыі суб'ектаў гандлю.
У адпаведнасці з пунктам 21 Палажэння рэгістрацыя інтэрнэт-магазінаў у Гандлёвым рэестры ажыццяўляецца шляхам унясення звестак аб інтэрнэт-крамах у Гандлёвы рэестр, у адпаведнасці з парадкам ўнясення звестак у Гандлёвы рэестр, устаноўленых у главе 4 Палажэння.
Згодна з пунктам 15 Палажэння пры неабходнасці ўнясення ў Гандлёвы рэестр звестак у дачыненні да некалькіх інтэрнэт-крам заявы аб унясенні звестак у Гандлёвы рэестр падаюцца асобна па кожнаму інтэрнэт-крамы.
Такім чынам, унясенне ў Гандлёвы рэестр звестак аб інтэрнэт-крамах ажыццяўляецца мясцовымі выканаўчымі органамі па месцы дзяржаўнай рэгістрацыі суб'ектаў гандлю. Пры гэтым кожны інтэрнэт-крама, які належыць аднаму суб'екту гандлю, павінен быць зарэгістраваны ў Гандлёвым рэестры асобна.
Пытанне. Ці з'яўляецца сайт інтэрнэт-крамай, які змяшчае інфармацыю аб прадаўцу, тавары, уключаючы цану тавару, рахункі-фактуры, кантактныя тэлефоны, па якіх можна замовіць тавар іншым суб'ектам гаспадарання для мэтаў аптовага гандлю?
Адказ.
У адпаведнасці з артыкулам 1 Закона аб гандлі:
аптовая гандаль - від гандлю, звязаны з набыццём і продажам тавараў для выкарыстання ў прадпрымальніцкай дзейнасці ці іншых мэтах, не звязаных з асабістым, сямейных, хатнім і іншым падобным выкарыстаннем, калі іншае не ўстаноўлена заканадаўчымі актамі Рэспублікі Беларусь;
рознічны гандаль - від гандлю, звязаны з набыццём і продажам тавараў для асабістага, сямейнага, хатняга і іншага падобнага выкарыстання, не звязанага з прадпрымальніцкай дзейнасцю, калі іншае не ўстаноўлена заканадаўчымі актамі Рэспублікі Беларусь;
суб'ект гандлю - юрыдычная асоба, індывідуальны прадпрымальнік, якія ажыццяўляюць гандаль на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь.
Згодна з артыкулам 19 Закона аб гандлі гандаль можа ажыццяўляцца з выкарыстаннем сеткі Інтэрнэт з улікам забарон і абмежаванняў, устаноўленых заканадаўчымі актамі Рэспублікі Беларусь і пастановамі Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь. Пры гэтым суб'ект гандлю мае права ажыццяўляць рознічны гандаль з выкарыстаннем сеткі Інтэрнэт толькі праз інтэрнэт-крамы, зарэгістраваныя ў Гандлёвым рэестры Рэспублікі Беларусь (далей – Гандлёвы рэестр), і з выкарыстаннем даменнага імя, права на адміністраванне якога атрымана суб'ектам гандлю ў парадку, устаноўленым заканадаўствам Рэспублікі Беларусь.
Інфармацыйны рэсурс у сетцы Інтэрнэт, які выкарыстоўваецца для ажыццяўлення аптовага гандлю, г. зн. продажу тавараў юрыдычным асобам і індывідуальным прадпрымальнікам для выкарыстання ў прадпрымальніцкай дзейнасці ці іншых мэтах, не звязаных з асабістым, сямейных, хатнім і іншым падобным выкарыстаннем, - не з'яўляецца інтэрнэт-крамай і не падлягае рэгістрацыі ў Гандлёвым рэестры.
Разам з тым, суб'ект гандлю, які ажыццяўляе аптовы гандаль, абавязаны прадставіць адпаведныя звесткі аб аптовым гандлі для ўключэння ў Гандлёвы рэестр.
Пытанне. Ці з'яўляецца сайт інтэрнэт-крамай, калі суб'ект гаспадарання выконвае работы (паслугі), гэта значыць не прадае тавары (на сайце можна азнаёміцца з утрыманнем і коштам працы (паслугі), а таксама можна ажыццявіць заказ (праз спецыяльную функцыю сайта або кантактны нумар тэлефона))?
Адказ.
Дзейнасць па аказанні бытавых, турыстычных, іншых паслуг не з'яўляецца гандлем, а інтэрнэт-сайт, які выкарыстоўваецца для рэкламы такіх паслуг, з'яўляецца толькі сродкам рэкламы (рэкламным Інтэрнэт-рэсурсам), але не з'яўляецца інтарэрнет-крамай і не падлягае ўключэнню ў Гандлёвы рэестр.
Разам з тым, звяртаем увагу, што продаж гатовых тавараў (вырабленай мэблі, вокнаў, гаўбечных рам, пячатак, гардзін, фоторамок і інш.) для асабістага, сямейнага, хатняга і іншага падобнага выкарыстання, не звязанага з прадпрымальніцкай дзейнасцю, з выкарыстаннем сеткі Інтэрнэт з'яўляецца рознічнага гандлем, а інфармацыйны рэсурс, які выкарыстоўваецца для ажыццяўлення такой дзейнасці, будзе з'яўляцца інтэрнэт-крамай, які падлягае ўключэнню ў Гандлёвы рэестр.